Hvornår skal man gøre sin blog kommerciel?

Som nystartet blogger støder man hurtigt på overvejelsen: Skal jeg lægge annoncer på min blog?

Der er næppe nogen tvivl om, at en nystartet blogger med få besøg hver måned ikke kan tjene meget mere end en busbillet, selvom man plastrer sin side til med adsense og affiliate-links. Men der er flere overvejelser at gøre sig.

Da vi startede Pudderdåserne for 3 år siden havde vi også ganske få besøgende hver måned det første lange stykke tid. Alligevel smækkede vi affiliatebannere og adsense på med det samme. Med de besøgstal, vi havde på det tidspunkt, har indtjeningen måske lige kunnet dække den kop kaffe, jeg drak, mens jeg lagde dem på.

Men alle de (voldsomt grimme selvfølgelig) bannere, vi brugte på det tidspunkt, tjente andre formål end at tjene penge. Vores målsætning var fra dag 1 at være en kommerciel, professionel blog. Det signal kunne vi lige så godt sende fra starten, fordi:

1) Undgå læser-ramaskrig
De fleste bloggere, der er vokset fra hyggelige blogspot sider til store kommercielle blogs med annoncer på, har taget en del tæsk fra deres læsere på det tidspunkt, hvor skiftet skete. Vores læsere lærte fra starten, at annoncer bare er en del af Pudderdåserne, og tæskene udeblev.

2) Signalværdi
Din blog kan lige så godt fra dag 1 signalere det, du gerne vil være. Det handler også om – på sigt – at tiltrække annoncører. Det er nemmere at forestille sig sit eget brand placeret på en blog, hvis man allerede kan se, hvordan det kan foregå.

3) Erfaring og læring
Placering af Google adsense annoncer, brug af affiliate link, og hvad der ellers findes af mulige indtægtskilder derude er højere videnskabelige discipliner, hvis man vil have penge ud af det. Det kræver viden, erfaring og indsigt i sine egne læseres vaner og sin egen blog, og den kan man ikke få for meget af.

Skal man have annoncer?
Der er selvfølgelig masser af blogs derude, der slet ikke bør have reklamer på, blandt andet undertegnede. Så det vigtigste spørgsmål, du skal stille dig selv, er ikke så meget, hvornår du vil have annoncer på, men OM du vil have annoncer på i det hele taget. Det er et helt andet valg, men når først du har truffet det, kan du lige så godt gøre det gennemført med det samme – hvad du end vælger.

Leave a Comment

{ 7 comments… read them below or add one }

Ulrika maj 29, 2013 kl. 08:45

Hej,
En god oplysende og interessant blog du har.
Jeg har en ny startet kageblog. Endnu har jeg ikke voldsomt mange besøgende, men den vokser støt hver måned. Det er lykkedes mig rigtig godt at få mange besøgende fra Google. Og nu tænker jeg selvfølgelig, hov skulle jeg alligevel have lagt reklamer på. Og det er rigtigt hvad du skriver – nu vil det helt sikkert genere nogle af læserne, fordi de har vænnet sig til det “pæne” look på bloggen.
Mit spørgsmål er egentlig enkelt: Kan jeg, hvis jeg køber mit eget domain navn hos wordpress, selv lægge reklamer på? Kan ikke rigtig finde svaret hos wordpress selv.
Mvh Ulrika

Svar

Katja Moikjær juni 8, 2013 kl. 15:43

Er det en wordpress.com eller en wordpress.org blog du har?

Svar

Ulrika juni 10, 2013 kl. 13:41

Hej,
Det er en wordpress.com blog.
Jeg er overbevist om at du har ret i det med reklamerne. Men er lidt skræmt over, at der muligvis er en masse computerteknisk jeg skal sætte mig ind i hvis jeg køber eget domain.
Tak, fordi du gider at svare :-)
Mvh Ulrika

Svar

Katja Moikjær juni 12, 2013 kl. 23:06

Det gider jeg altid :) Desværre må du ikke have annoncer på wordpress.com, så før eller siden skal du videre-

Svar

Ulrika juni 13, 2013 kl. 08:57

Må man lægge reklamer på, hvis man har egen wordpress.org domæne?

Katja Moikjær juni 14, 2013 kl. 09:54

Wordpress.org er hjemmesiden hvor du kan hente wordpress som et stykke software til fri afbenyttelse.

Når du bruger det på eget domæne på din egen host (der er mange – jeg bruger i123.dk) så kan du gøre fuldstændig hvad der passer dig. Derfor fraråder jeg altid wordpress.com, blogspot osv. Eget domæne på egen host!

Svar

Ulrika juni 14, 2013 kl. 12:06

Tak!

Svar

Previous post:

Next post: