3 mest almindelige SEO fejl på danske blogs

Sådan bruger du how-to indlæg og guides til at booste din trafik

Som jeg tidligere har skrevet, er et af de vigtigste kendetegn ved blogs med høje læsertal, at de løser et konkret problem for deres læsere.

Det er der flere årsager til. For det første sikrer du dig læsere, der kommer igen og igen – fordi du giver dem et indhold, de har brug for (content is king!).

Hvis vi ser ned over forsiden på Bloglovin’, hvor vi kan se, hvilke indlæg der er mest populære netop nu, så er det – udover de evindelige konkurrencer hvor man skal like indlægget for at være med, opskrifter, sundhed og madindlæg, der har overtaget Bloglovin’, der tidligere var modebloggernes domæne.

Modebloggernes mest læste indlæg er typisk DIY, guides og “sådan gør du”-indlæg. Madbloggerne skaber en konkret værdi for deres læsere ved at være stedet, man går hen, for at se, hvordan det nu lige er, at man laver den der hjemmelavede bearnaisesovs fra bunden.

Læserne bliver tiltrukket som fluer til et fluepapir af indlæg, de kan bruge til noget i deres hverdag. Som giver dem en konkret værdi i deres dagligdag.

Google kan godt lide det
Det handler også om ganske simpel søgemaskineoptimering. Tænk over, hvad dine læsere vil søge efter indenfor dit stofområde, når de sidder foran skærmen og har et problem, de søger efter på Google. Det er det, du skal skrive om.

Sådan gør du

  • At skrive den gode guide eller how-to post kommer selvfølgelig helt an på, hvilket emne du skriver om: Mad, IT, sociale medier, mode, håndarbejde. Men de kan skrives indenfor stort set alle områder.
  • Tag udgangspunkt i et relevant problem – det kan være et du selv oplever, dine venner, dine læsere skriver til dig om eller som du generelt oplever er en trend.
  • Brug tal og punktopstilling, hvis det er relevant. Det letter læsningen og tiltrækker øjet.
  • Tag rollen som ekspert eller coach på dig – det her er din chance for at vise, at du har en særlig viden indenfor dette område.
  • Sæt dig ind i læserens forudsætninger – sørg for at have alle relevante oplysninger med, men lad være med at fortabe dig i ligegyldige detaljer. Tænk på dit indlæg som den gode brugsvejledning.

Overskriften
Den gode overskrift indeholder præcise oplysninger om, hvad dine læsere kan læse i indlægget. Både af hensyn til læserne og af hensyn til Google.

Derudover så skal du tilføje noget, der viser, at her finder du en komplet guide. Det kan for eksempel være bygget over:

  • 10 skridt til…
  • 5 ting du skal….
  • Sådan gør du…
  • Guide:…
  • DIY:…
  • How-to:…

Kunsten at lave guides ud af ingenting
Skønhedsbloggen The Beauty Department har altid ekselleret i i kunsten at lave how-to indlæg med trin-for-trin vejledninger ud af stort set ingenting. Dette indlæg indeholder for eksempel reelt kun et simpelt (men udemærket) råd: “brug en primer eller cremeøjenskygge under din øjenmakeup for at få den til at holde længere”. Men ved hjælp af en fancy billedkollage og lidt sproglige fiks-fakserier, så er det blevet til en tutorial, der kommer til tops på for eksempel Bloglovin’.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

3 mest almindelige SEO fejl på danske blogs