Forskellen på Save the Date og Invitation – sådan sender du en korrekt invitation ud

Har du også for nylig fået rykkere, fordi du ikke har svaret på en “save the date”- mail? En uvane og misforståelse har bredt sig i det danske pr- og event-miljø, og jeres gamle blogger her kan ikke lade være med at føle sig kaldet til at rydde op i den.

Der bliver blandet godt og grundigt rundt i begreberne “save the date” og “invitation” for tiden i en grad som ville få en wedding planner til at korse sig. Simpelthen fordi afsenderne ikke har styr på forskellene på en “save the date” og en “invitation”.

Hvis du har sendt en “save the date” ud og undrer dig over, at ingen svarede og ingen dukkede op til dit arrangement, så er forklaringen ret simpel.

Save the date – er en uforpligtende forvarsel om datoen for et arrangement, som man sender ud i god tid i forvejen, så gæsterne kan reservere datoen. Man sender ikke detaljer for arrangementet med, og der skal IKKE svares på en “save the date”. Det er blot et kryds i kalenderen. Og nej “save the date” er IKKE et smart og moderne ord for en invitation!

Invitation – en invitation indeholder alle detaljer for arrangementet – tid, sted, svarfrist mm. Og en invitation skal man – i modsætning til en “save the date” – svare på.

Skal man sende både en “save the date” og en invitation?
Nej – man skal altid udsende en invitation, men en “save the date” er en ekstra mulighed i nogle tilfælde. Hvis man kender alle detaljer, så kan man med det samme udsende en invitation. Hvis man i god tid har fastlagt datoen, men ikke de nærmere detaljer, så kan man sende en “save the date” i god tid og få sine gæster til at reservere datoen.

Hvis du stadig er i tvivl om forskellen, så se Acies smukke “save the date” og invitationer til sit bryllup her

Leave a Comment

{ 1 comment… read it below or add one }

Stine februar 6, 2017 kl. 21:12

Haha – hvor er det rigtigt. Godt spottet ????????

Svar

Previous post:

Next post: