Skriv langt, blogger

Faldende trafik på Facebook sider

Har du bemærket mindre trafik på din Facebook side for nylig? Så er det måske ikke et tilfælde. Ifølge Adweek har Facebook ændret på sine kriterier, så hvor cirka 25 procent af dine fans så dine opslag før, så er det nu kun 12 procent. Ændringen skete 25. september og falder på uheldig vis sammen med, at det er blevet muligt for virksomheder at betale for at få fremhævet sine opslag. Du kan læse meget mere på ComOn her.

 

Min egen lille helt uvidenskabelige case i form af Pudderdåsernes facebook side bekræfter i hvert fald tendensen. Markant endda. Jeg kan også se et fald i trafik til Pudderdåserne.dk fra Facebook, selvom vores besøgstal generelt stiger. Jeg kan selvfølgelig ikke generalisere ud fra en enkelt case, men jeg synes, det er interessant, at vores trafik stiger alle andre steder fra – pånær Facebook.

Hvad kan du gøre ved det?
Ændringen skyldes, at Facebook har ændret på sin algoritme, og den er udenfor vores rækkevide. Det eneste, der er at gøre, er, at klø på med den gode strategi på Facebook, nemlig at være nærværende, aktiv, personlig og til stede. Aktivitet avler aktivitet og derigennem trafik og fans, og det har trods alt ikke ændret sig.

ComOn argumenterer for, at den faldende aktivitet, får mindre betydning, da det er de primært inaktive fans, der bliver sorteret fra, men os, der genererer en stor del af vores daglige trafik via Facebook, lader til at kunne se det alligevel.

 

6 kommentarer

  • Tak Katja, fordi du kaster lys over vildnisset i cyperspace. Det er ikke let for turister, som mig, der ikke taler sproget !

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Hej Katja
    Tak for det blogindlæg.
    Simpelt og informativt. Har delt det på min facebookside God kommunikation for selvstændige.
    Hilsen Majbritt Lund

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg vil blot sige, at jeg i en periode også oplevede en faldende reach. Men den er nu ved at være tilbage på sporet. Så uanset algoritmer og børsnoteringer – og følgende muligheder for køb af større promovering – så er der én ting, der virker: God Facebook-kommunikation. Og hvordan det fungerer, afhænger igen af målgruppe og emne; men humor er ingen nogensinde gået fejl med.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Skriv langt, blogger