Billeder og ophavsret – du skal altid spørge først

Der hersker en udbredt misforståelse om, at billeder på nettet er til mere eller mindre fri afbenyttelse. Intet kunne være længere fra sandheden.

Billeder – også på nettet – er omfattet af loven af ophavsret, og vedkommende, der har taget billedet, har alle rettigheder til sit billede. Selvom det umiddelbart virker nemt for dig at snuppe det fra nettet. Hvis du tager billeder fra internettet og andre blogs, skal du vide, at den, der har taget billedet, til enhver tid har ret til at komme efter dig med en regning – og nogen gør det.

Det er nok de færreste private, der sender et girokort, og mange bloggere og forretningsdrivende er bare glade for opmærksomheden, og at deres billeder  bliver delt.

Men du overtræder faktisk lov om ophavsret, hver gang du deler et billede på din blog uden at spørge om lov først. Og du sætter dig selv i risiko for et eventuelt sagsanlæg. Vedkommende vil have retten helt på sin side. Med mindre, der udtrykkeligt står, at du gerne må tage billedet og videreformidle det, så er alle billeder på europæiske hjemmesider omfattet af de samme regler om ophavsret, hvilket vil sige, at du skal spørge om tilladelse til at bruge dem.

Bloggere fik ørerne i ophavsret-maskinen
I blogverdenen har vi flere tilfælde af bloggere, der har fået ørene i ophavsret-maskinen.

Dengang bloggerverdenen stadig var spæd, havde neglelakbrandet OPI en meget aggresiv tilgang til bloggere, og sendte advarsler ud til alle de bloggere, der viste OPI’s egne reklamefotos af deres produkter. Temmelig dårlig PR-strategi fra OPI’s side, der da også har skiftet strategi siden da, men pointen er, at de faktisk var i deres fulde ret til det. Deres billeder – de bestemmer.

Boligbloggen Bungalow5 måtte for et par år siden fjerne nogle billeder efter en sur fotograf så sine billeder på bloggen, og Klidmoster fik en regning på 7.500 kroner for at overtræde ophavsretten efter hun havde brugt nogle billeder af en restaurant til en ikke alt for positiv anmeldelse.

Fotografen har ophavsretten til billederne
Det er vigtigt at huske på, at det er ikke brandet, modellen, virksomheden eller PR Bureaet, der har ophavsretten til billedet. Det er fotografen og kun fotografen. I tvivlstilfælde skal du derfor spørge fotografen.

Skal man så ringe til H&M, hver gang man vil vise et billede fra deres kollektion? Brug din sunde fornuft. Hvis et mærke gør deres billeder tilgængelige for dig som blogger i for eksempel et presserum online eller lignende, så er du selvfølgelig i din gode ret til at bruge dem.

Men at tage billeder fra nettet og kopiere dem over på din egen blog er at bryde lov om ophavsret. Regningen for dette er jf. Journalistforbundets vejledende takster 850 kroner pr. foto plus 100 procent oveni som godtgørelse for overtrædelsen, 100 procent oveni hvis kilden ikke er blevet krediteret, og beløbet kan bliver yderligere højere, hvis ens billeder er bragt i en “krænkende sammenhæng”.

Der er dukket en del nye såkaldte “inspirationsblogs” op, som ikke laver andet end at dele billeder, som andre har taget, og jeg spekulerer på, hvor mange af dem, der har lavet dette regnestykke for hvert billede, de bringer på bloggen?

 

Leave a Comment

{ 9 comments… read them below or add one }

Jacob Leander oktober 13, 2013 kl. 17:21

Super godt blogindlæg, der netop sætter fokus på noget mange ikke er klar over, eller i hvert fald ignorer, når de benytter billeder.

Svar

Katja Moikjær november 7, 2013 kl. 21:49

Mange tak Jacob

Svar

Lene Nehlsen // DuftVerket november 12, 2013 kl. 22:24

Ja jeg har også undret mig over de utallige indlæg – ja hele blogs ligefrem, der smider en masse billeder på, og bare nævner at de er fundet på Pinterest…?! Det er jo ikke engang “hovedkilden” eller hvad man skal sige?! I det hele taget er det jo ret svært med Pinterest, ophavsret, rettigheder etc…. Synes jeg.

Anyways; det er svært at tage ALLE billeder, af de ting man gerne vil vise, selv. IMO. Hvis jeg omtaler et produkt, men ikke selv ejer det, vil jeg da helst finde et billede af produktet – og naturligvis henvise til kilden! Det er jo også kun god PR.. Ikke?

Svar

Katja Moikjær januar 21, 2014 kl. 11:49

Jeg bruger selv produktfotos på Pudderdåserne uden at kontakte hver eneste gang. MEN der har været en enkelt tilfælde, hvor en blogger (var det Klidmoster?) fik en regning efter at have brugt producentens produktfotos, fordi hun skrev negativt om produktet. Og det er de faktisk i deres gode ret til.

Svar

visitsen november 28, 2013 kl. 17:15

… men en ting er at have ret, noget andet er at få ret. Jeg så engang – ved et tilfælde og en googling på “visitsen” at et af mine billeder var endt på en græsk blog … uden link til mig, men med angivelse af “visitsen” i sin billedtekst.

Det kan godt være at jeg kan sende en regning til den græske blogger men jeg tror næppe at det ville have hjulpet noget og ressourcer til at køre en sag… tror ikke det holder…. og tror så også at jeg (specielt i bloggens tidlige alder) har gjort mig skyldig i det modsatte.

Svar

Katja Moikjær januar 21, 2014 kl. 11:48

Helt sikkert. Jeg har set mine billeder på et utal af andre blogs. Jeg har endnu ikke sendt en regning, blot en venlig mail om at fjerne det igen.

Svar

Emil marts 15, 2014 kl. 17:27

Synes det er super fedt at du tager fat i sådan et emne. Jeg tror mange “nye” bloggere ikke sætter sig ordenligt ind i tingene, og bare finder en masse billeder fra Google og smækker op på siden. Det er også klart, fordi det er så nemt og giver blokken lidt mere “Liv”. – Desværre er det bare ulovligt og nogen får nogen trælse regninger, hvis det bliver opdaget af fotografen

Svar

Anna juni 16, 2014 kl. 16:24

Hej
Jeg er lige begyndt at blogge og er derfor lidt i tvivl om hvad et presserum er. Det bare den fane der er på nogle hjemmesider der hedder presse? og er det okay at bruge matriale der fra hvis der bare linke til kilden?
Anna

Svar

Katja Moikjær oktober 25, 2016 kl. 12:33

Jep, det er det :)

Svar

{ 2 trackbacks }

Previous post:

Next post: